Svenskt intresse för openEHR-baserade COVID-19 applikationer?

Se det internationella: openEHR COVID-19 Project

Finns det vårdgivare som har intresse för för openEHR-baserade COVID-19 applikationer? I så fall kan vi t.ex. behöva översätta eller uppdatera/granska översättning av vissa arketyper.

VI undersöker litet om möjlighet för en sådan applikation i Region Östergötland men har inte fattat några beslut om det än.

Företaget Better har erbjudit att man får använda deras plattform (Think!EHR) gratis för COVID-19-relaterad hantering (men annan användning kräver licens). Det finns även andra lösningar baserade på öppen källkod som kan vara intressanta.

Jag bara undrar vad det är för typer av applikationer som kan vara aktuella och som inte redan täcks av den vanliga svenska informationsinfrastrukturen.

@mikael jag tänkte mer på GUI-applikations-änden som exemplen nedan.

COVID-anpassningen av ett norskt system, baserat på openEHR (DIPS som används av tre fjärdedelar av de Norska regionerna), visas litet av i videon: https://youtu.be/YmRljwBj5S0?t=2522 från 42:02-44:35

Vill man veta mer om informatisk/teknisk bakgrund hoppar man sedan fram till 46:10 (eller 51:29 för input från Kina) eller kanske hela vägen till 52:39 där DIPS drar sin COVID-bakgrund – och framför allt precis mot slutet (58:33) finns några sekunder demo av uppföljnings-funktionalitet .

Jag hörde att Cambio har COVID-specifik funktionalitet på gång, var hittar man mer info om det?

Jag har bara läst Cambiointern information om de olika COVID-initiativen som Cambio driver, så jag vet tyvärr inte var det finns mer publik information

En aktuell fråga i nyheterna häromdagen som ingen verkar ha löst var hur man ska dokumentera givna Covid-vaccinationer - kunde det vara ett test-case?

Jag har fått intrycket att det är många som tänkt att köra MittVaccin Journal, https://www.cambio.se/vi-erbjuder/mittvaccin-journal/ . Jag är därför tveksam om det är läge att gå in och nyutveckla när det redan finns fungerande lösningar i rådande situation. :slight_smile:

Det låter rimligt.
Men sen borde arkiverad information om genomgångna vaccinationer sparas… Jag har ett vaccinationskort där det står om hepatit och kolera, men vet att jag t.ex. tidigare vaccinerats mot japansk B-encefalit osv, (på något annat vaccinationskort som jag inte riktigt kan lokalisera…)
Detta borde väl i stället hamna i nationella vaccinationsregistret inom Folkhälsomyndigheten


men jag tror inte man lyckats få till det för vuxna. Hur svårt kan det vara?